Waarom de risico’s van gamen per persoon verschillen
Sommige jongeren krijgen sneller problemen met gamen dan andere. In dit artikel leggen we uit waarom de risico’s van gamen per persoon verschillen.
Jongeren die zich bijvoorbeeld eenzaam, onzeker of somber voelen, kunnen gamen gebruiken om aan die gevoelens te ontsnappen. De kans op problematisch gamen is dan groter. Ook jongeren die impulsief1mensen die impulsief zijn vinden het moeilijk om eerst na te denken voordat ze iets doen. zijn krijgen sneller problemen met gamen. Persoonlijke eigenschappen en gevoelens kunnen ook beschermend werken. Zo is de kans op problematisch gamen kleiner als jongeren veel zelfvertrouwen hebben, goed in hun vel zitten en makkelijk met anderen kunnen omgaan.
Negatieve gevoelens en redenen om te gamen
Hoe iemand in zijn vel zit, speelt een grote rol bij de risico’s van gamen. Bij jongeren die zich vaak eenzaam, onzeker of angstig voelen is de kans op problemen met gamen groter2Dat blijkt uit deze review en dit onderzoek onder gamende jongeren . Dat geldt ook voor jongeren die zich somber voelen of niet tevreden zijn over hun leven.
Mensen gaan op verschillende manieren met problemen en emoties om. Je kunt bijvoorbeeld troost zoeken en met anderen praten. Je kunt ook proberen om afleiding te zoeken of van de problemen weg te vluchten. Gamen kan een manier zijn om even te vluchten in een andere wereld3Dat wordt in dit artikel en in dit onderzoek uitgelegd.. Het kan dan moeilijk zijn om te stoppen met gamen en weer terug te gaan naar de problemen in je leven. De kans op problematisch gamen is daardoor groter. Jongeren die problematisch gamen krijgen op de lange termijn vaak juist meer last van sombere of angstige gevoelens4Dat blijkt uit dit lange termijn onderzoek onder gamende jongeren.. Negatieve gevoelens kunnen dus zowel oorzaak als gevolg zijn van problematisch gamen.
Impulsief en op zoek naar spanning
Kinderen die impulsief zijn krijgen eerder problemen met gamen dan kinderen die veel controle over hun gedrag hebben5Dat blijkt uit dit onderzoek over risicofactoren bij gamen. . Als je impulsief bent, kun je je gedrag minder goed sturen. Je doet iets zonder er eerst over na te denken. Daardoor is de neiging om te gaan gamen moeilijker te onderdrukken. Ook is het moeilijker om te stoppen met gamen.
Daarnaast is gamen extra aantrekkelijk voor kinderen die zich snel vervelen en op zoek zijn naar spanning. In games zitten namelijk veel snelle en directe beloningen. Daarbij kun je bijvoorbeeld denken aan een gevecht winnen, munten verzamelen of de mooie graphics6Hoe een game er uit ziet en geluidseffecten in een game.
Lees hier meer over hoe games je verleiden om door te blijven spelen.
Zelfvertrouwen en met anderen omgaan
Iedereen heeft de behoefte om het gevoel te hebben dat je ergens goed in bent. Jongeren die weinig zelfvertrouwen hebben, krijgen sneller problemen met gamen7Dat kun je lezen in deze review over gamende jongeren.. In een game kun je ervaren dat je snel goed in iets wordt. Dat kan een reden zijn om steeds meer te gaan gamen. Hoe meer je speelt, hoe beter je wordt en hoe meer aanzien je krijgt. Je verzamelt bijvoorbeeld wapens en outfits, behaalt hoge scores en je wint van een tegenstander.
In online games krijg je waardering van andere gamers. Ook is gamen een makkelijke manier om in contact te komen met anderen. In een game kun je het gevoel krijgen dat je ergens bij hoort. Dat kan extra aantrekkelijk zijn als je in het dagelijks leven weinig contacten hebt, verlegen bent en het moeilijk vindt om met anderen om te gaan. Jongeren die verlegen of sociaal angstig zijn, kunnen dan overmatig gaan gamen.
Daarentegen hebben jongeren die veel zelfvertrouwen hebben, extravert zijn8Mensen die extravert zijn, zijn het liefst omringd door anderen en maken vaak makkelijk contact. en makkelijk met anderen kunnen omgaan minder kans om problemen te krijgen met gamen9Dat blijkt uit dit onderzoek naar oorzaken en gevolgen van gamen. . Dat geldt ook voor jongeren die het gevoel hebben dat ze goede vriendschappen hebben en vaak worden uitgenodigd door klasgenoten bijvoorbeeld. Jongeren die veel sporten hebben minder kans om op een later moment problemen met gamen te krijgen dan jongeren die weinig sporten10Dat blijkt uit dit onderzoek onder adolescenten. Dat komt waarschijnlijk doordat jongeren tijdens sporten regelmatig contact hebben met leeftijdsgenoten. Ook kan sporten het zelfvertrouwen vergroten11Dat bespreken onderzoekers in deze review en somberheid en stress verlagen12Daar kun je meer over lezen in dit boek. Heb je veel zelfvertrouwen en veel offline contact met leeftijdsgenoten? Dan is de kans op problemen met gamen klein.
Lees hier meer over hoe het gezin, vrienden en school de risico’s van gamen beïnvloeden.
ADHD, autisme en LVB
Ook kinderen en jongeren met ADHD, autisme of een licht verstandelijke beperking (LVB) hebben meer kans om problemen te krijgen met gamen. Gamen kan extra aantrekkelijk zijn voor deze kinderen. Bijvoorbeeld omdat ze er zich rustiger door voelen. Of omdat ze ervaren dat contact maken met anderen makkelijker is tijdens het gamen dan in het dagelijks leven. Sommige kinderen kunnen hierdoor overmatig gaan gamen en vinden het moeilijk om te stoppen.
Lees hier meer over ADHD, autisme, LVB en gamen.