Waarom geeft je kind extra geld uit aan een game?
Misschien heeft je kind wel eens om extra geld gevraagd voor een game. Of misschien zie je dat je kind zijn/haar spaargeld allemaal in dezelfde game stopt. Wat maakt dat je kind geld wil uitgeven aan games? En waar gaat dat geld dan naartoe? Gamemakers passen allerlei trucjes toe om spelers extra geld uit te laten geven aan een game. Dit gaat dan meestal via in-game aankopen. In-game aankopen zijn uitgaven die een speler kan doen in een game. Dit kan ook via de verkoop van uitbreidingen op de game.
De veelgebruikte trucjes1Deze trucjes komen in dit onderzoek naar voren. door gamebedrijven zijn:
- De verkoop van onvolledige inhoud
- Het zeldzaam maken van items
- Het frustreren van de speler
- De speler laten betalen om te kunnen winnen
Onvolledige inhoud
Vaak wanneer je een game koopt is dit nog niet de volledige game. Om de aanvullende inhoud of uitbreidingen te verkrijgen moet je extra betalen. Deze extra stukken inhoud worden ook wel Downloadable Content (DLC) genoemd. Wanneer je kind een nieuwe game wil is het daarom verstandig om te checken welke DLC die game heeft. Dan kom je in ieder geval niet voor verrassingen te staan!
Zeldzame items
Gamemakers zorgen ervoor dat items in een game een bepaalde zeldzaamheid hebben. Die zeldzaamheid zorgt ervoor dat spelers die items graag willen. Zeldzaamheid ontstaat doordat:
- er een beperkt aantal van een bepaald item is;
- een item tijdelijk beschikbaar is;
- er een kleine kans is om het item te krijgen.
Door zeldzaamheid zijn spelers bereid om geld te betalen voor items. Ook wanneer ze niet zeker weten dat ze met hun aankoop dat zeldzame item krijgen. Zo werkt het namelijk met loot boxes. Een loot box is een digitale schatkist waarbij de beloningen voor aankoop onbekend zijn. Het is dan een gokje of de speler het zeldzame item krijgt, of een meer voorkomend item.
De speler frustreren
Een game kan zo gemaakt zijn dat bepaalde stukken of levels heel moeilijk zijn. De game wordt dan zo moeilijk dat de speler vaak een tijd lang niet verder komt. De speler wordt hierdoor met opzet gefrustreerd. Op dat moment biedt de game de mogelijkheid om te betalen om verder te komen. Dat maakt het dus extra verleidelijk om geld uit te geven. Het is goed om je kind hier bewust van te maken. Een voorbeeld hiervan is Candy Crush Saga. Wanneer je levens op zijn kun je wachten op nieuwe levens of vijf levens erbij kopen.
Pay-to-win
Sommige gamemakers gaan nog een stapje verder. Er zijn tegenwoordig veel populaire games waarbij spelers van over de hele wereld online tegen elkaar kunnen spelen. Gamemakers weten dat de speler graag wilt winnen. In sommige games kun je makkelijker winnen van je tegenstanders door te betalen. Dit wordt ook wel ‘pay-to-win’ genoemd. Een voorbeeld hiervan is FIFA. Dit is een voetbalgame waarin spelers hun eigen team kunnen samenstellen. Met dat team kunnen ze online tegen anderen spelen. De spelers uit het team kun je via loot boxes verkrijgen. En met goede spelers kan je makkelijker van je tegenstanders winnen.
Het kan ook anders
Gelukkig worden deze trucjes lang niet bij alle games toegepast. Er zijn genoeg volledige games die ook geen in-game aankopen hebben. Voorbeelden hiervan zijn Stardew Valley en Super Mario Odyssey.